فروش انواع دیسک و صفحه ، لنت و …

سبد خرید

برند های مختلف دیسک و صفحه و لنت ترمز انواع خودرو

سبد خرید
سبد خرید

چه عواملی موجب کاهش عمر دیسک و صفحه ماشین می شوند؟

محتوای جدول
دیسک و صفحه ماشین

دیسک و صفحه کلاچ خودرو از اجزائی است که گاهی اوقات به تعویض نیاز خواهد داشت؛ اما با رعایت برخی از نکات می‌توانید این نیاز را به تاخیر بیندازید. این قطعات در داخل گیربکس جای گرفته‌اند و برای بررسی اتمام کیت کلاچ باید آن را باز کنید. اگر دیسک و صفحه خراب شوند، خودرو دیگر برای افزایش سرعت از قدرت قبلی برخوردار نخواهد بود.

عوامل موثر در کاهش عمر دیسک و صفحه

استهلاک صفحه کلاچ از مواردی است که آن را مستعد خرابی می‌سازد. رانندگی با سرعت زیاد نه تنها خطرناک است، بلکه عمر این قطعه را نیز کاهش می‌دهد؛ در این صورت است که برای تعویض دیسک و صفحه متحمل هزینه‌های سنگینی خواهید شد. همچنین رانندگی به سمت عقب در سربالایی از سخت‌ترین و پیچیده‌ترین مسائل است. در این مواقع فشار دادن پدال کلاچ بدون استفاده از ترمز، باعث کاهش عمر آن می‌شود. هر خودرویی برای حمل مسافر از توان مشخصی برخوادار است.

در صورت اعمال فشار بیش‌ازحد به خودرو، قطعات آن نیز مجبور به تحمل فشار زیادی می‌شوند که همین امر به کاهش عمر آن‌ها منجر خواهد شد. اعمال وزن زیاد سبب کاهش عمر صفحه کلاچ می‌گردد و برای جلوگیری از آن لازم است تا از سوار کردن سرنشین بیش‌ازحد مجاز جلوگیری کرد. تعویض دنده به شکل صحیح از عواملی است که از وارد شدن آسیب به صفحه کلاچ جلوگیری می‌کند. تعویض دنده قبل از فشار دادن کامل کلاچ، عمر آن را کاهش می‌دهد.

همچنین برخی از افراد قبل از استفاده از کلاچ اقدام به تعویض دنده می‌کنند که این عامل نیز سبب گرفتگی و کجی دیسک و صفحه خواهد شد. در نتیجه لازم است تا اتمام تعویض دنده پا را از روی کلاچ برندارید. علاوه‌بر این پس از اتمام تعویض دنده می‌بایست پای خود را از کلاچ بردارید. رعایت این مورد از درگیری زیاد صفحه کلاچ و آسیب رسیدن به آن جلوگیری می‌کند. همچنین افزایش و کاهش سرعت و به‌دنبال آن تعویض متداول کلاچ نیز باعث خرابی آن می‌شود. برخی از افراد همواره پای خود را روی کلاچ می‌گذارند که اعمال همین فشار کم نیز می‌تواند سبب فرسودگی آن گردد.

لازم است تا در هنگام رانندگی در سرپایینی‌ها و سربالایی‌ها از دنده مناسب استفاده کنید تا از عمر کلاچ کاسته نشود. شاید جالب باشد بدانید که نیم‌کلاچ نیز می‌تواند عمر دیسک و صفحه را به‌طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد. برای حفظ کارایی صفحه لازم است تا از نیم‌کلاچ بپرهیزید. هنگام توقف در پشت چراغ قرمز به مدت طولانی، بهتر است به‌جای استفاده از کلاچ و دنده خلاص، از ترمز دستی استفاده کنید. با رعایت این نکات می‌توانید عمر دیسک و صفحه انواع خودرو مانند دیسک و صفحه دنا، پژو 207، کوییک، ساینا، رانا و … را افزایش دهید و از هزینه‌های تعویض زودهنگام جلوگیری کنید.

دیسک و صفحه ماشین

علائم خرابی دیسک و صفحه

با شناخت علائم خرابی دیسک و صفحه می‌توانید هرچه سریع‌تر برای تعویض اقدام نمایید. به‌عنوان مثال اگر متوجه شده‌اید که با استفاده از پدال گاز، سرعت ماشین افزایش نمی‌یابد، باید احتمال خرابی دیسک را در نظر بگیرید. ممکن است ساییدگی دیسک و صفحه از سرعت خودرو جلوگیری نماید. اگر هنگام تعویض دنده با مشکل مواجه شده و مجبور باشید تا چندیدن مرتبه دنده را تغییر دهید تا در جای درست قرار بگیرد، می‌بایست کیت کلاچ را تعویض کنید. بوکس و باد کردن خودرو در سربالایی یکی دیگر از عوامل هشداردهنده خرابی دیسک و صفحه هستند.

اگر در سربالایی‌ها خودرو شما شتاب نمی‌گیرد و برای حرکت از دنده معکوس استفاده می‌کنید، باید به فکر تعویص دیسک و صفحه باشید. همچنین خوردگی کیت کلاچ نیز سبب سفتی آن می‌گردد. اگر حین تعویض دنده صدای بلند و زیادی به گوش می‌رسد، احتمال تمام شدن دیسک و صفحه را در نظر بگیرید. همچنین ممکن است متوجه افزایش دورموتور بدون افزایش سرعت خودرو شوید؛ این به معنای ضعیف شدن کلاچ است. تعمیرکاران برای مشخص کردن خوردگی کیت کلاچ، از تست‌هایی استفاده می‌کنند‌ که یکی از آن‌ها تست عدم خاموش شدن خودرو در دنده ۲ است.

به عنوان مثال برای تست دیسک و صفحه پژو 207، خودروی متوقف را در دنده ۲ قرار داده و به‌صورت آهسته فشار را از روی کلاچ برمی‌دارند. در صورت خاموش نشدن ماشین، باید دیسک و صفحه خودرو تعویض شود. تست لرزش ماشین با حرکت در دنده ۱ نیز از روش‌های دیگر تشخیص خرابی دیسک و صفحه است. در این تست ماشین را متوقف کرده و در دنده ۱ می‌گذارند؛ سپس شروع به حرکت می‌کنند‌‌. اگر ماشین به‌صورت غیرعادی و زیاد دچار لرزش گردد، احتمال تمام شدن کیت کلاچ وجود دارد.

دیسک و صفحه ماشین

سخن پایانی

دیسک و صفحه کلاچ از قطعات موثر در انتقال قدرت و شتاب گرفتن خودرو هستند که درون گیربکس قرار دارند. سرعت زیاد هنگام رانندگی، تعداد سرنیشین بیش‌ازحد مجاز، تعویض دنده به شکل غیراستاندارد و استفاده افراطی از کلاچ از عوامل موثر در کاهش عمر دیسک و صفحه هستند. هچنین استفاده از دنده استاندارد هنگام رانندگی در سربالایی و سرپایینی نیز می‌تواند در جلوگیری از خرابی این قطعات تاثیرگذار باشد. بوکس و باد کردن در سربالایی و استفاده از دنده معکوس از موارد هشداردهنده در مورد کاهش طول عمر دیسک و صفحه محسوب می‌شوند که با توجه به آن‌ها می‌توانید قبل از بروز حادثه‌ای این قطعات را تعویض نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما